31. jaanuaril toimunud õpilaskonverentsil „Investeeri teadmistesse“ esinesid gümnasistidele ettekannetega nii oma kooli abituriendid kui tunnustatud väliskülalised. Päeva moderaatoriks oli meediaõpetaja ja Riigikogu kommunikatsioonijuht Epp-Mare Kukemelk.
Konverentsi esimeses osas said osavõtjad tutvuda valikuga huvitavamatest uurimis- ja praktilistest töödest. Ettekandega oma uurimistööst esines kaks abiturienti: Grete-Lii Leinsalu rääkis, mis põhjustab konflikte laste ja vanemate vahel, ja Andreas Toompuu selgitas Korea RV-d näiteks tuues diktatuuri tunnuseid. Praktiliste tööde autorid näitasid oma töid ja rääkisid nende valmimisest. Marri-Marie Mänd tutvustas näitlikke õppevahendeid algklasside matemaatikas, Kirke Rebane töömahukaid makrameetehnikas sisustuselemente, Karita Raid videoid peotantsusammudest ja Andra Allik õpetas kuulajaid droone lennutama.
Järgnevalt esinesid meie eelmise õppeaasta parima õpilasfirma Dulce liikmed Jan Markus Topp, Nele Kukk ja Kristen Lüdig 12.b klassist. ÕF Dulce tooteks olid šokolaadipallid kakaojoogi valmistamiseks. Firma jõudis konkursi „Eesti parim õpilasfirma 2021” finaali 24 Eesti parima õpilasfirma hulka ja võitis õpilasfirmade virtuaalllaadal toiduainete klassi müügipreemia.
Pärast lõunapausi said sõna külalisesinejaid. Ettekandega „Kuidas olla tulevikus rikas” esines investor ja koolitaja Kristi Saare, kes rääkis, kuidas rahaasju planeerida ja mida saaks iga kuulaja noore inimesena selle heaks ära teha.
Kristi Saare julgustas noori investeerima, väites, et rahaasjadega tegelemine ja investeerimine on täiesti õpitav oskus. Paljud teavad, et säästmine on olemas, aga ei jõua ise säästmise ega investeerimiseni. Eestis räägitakse investeerimisbuumist, aga tegelikult investeerib ainult 7-10% inimestest. Kõik teavad, et raha tuleb kõrvale panna ja hakata seda kasvatama, aga nad ei tee seda, võetakse hoopis kiirlaenu.
Investeerimisedule aitavad kaasa oskus suhelda, julgus, ettevõtlikkus, põhioskuste omandamine koolis (matemaatika, IT). Oma eeliseid ja tugevusi tuleb otsida koolis, kus on turvaline keskkond.
Investeerimisega tuleks alustada varakult, noorena on võimalik väikeste summadega suuremad vead ära teha. Alustada tuleks 20% säästmisest ja panna see kasvama. Kui ei saa seda lubada, sest raha läheb elamiseks, siis tuleb sissetulekuid suurendada. Kui investeerida pool oma sissetulekutest, siis 10 aasta pärast tuleb finantsvabadus.
Järgmisena mõtiskles teemal „Kuidas saavutada oma aju potentsiaali?“ ajuteadlane ja Tartu Ülikooli teadur Jaan Aru, kellel tuli vastata ka hulgale õpilaste küsimustele. Lisaks õppimisele huvitas õpilasi unenägude nägemine, migreenid, déjà-vu, kuidas aju valib, mida ära unustada, kuidas unustada ebameeldivaid asju jms.
Mõned mõtted Jaan Aru esinemisest:
– Aju defineerib selle, kes me oleme! Kui kasvõi pisike tükk võtta ajust, siis me ei ole enam endised.
– Ühiskonnas on seisukoht, et oluline on andekus ühel või teisel alal, aga see ei ole oluline. Oluline on, kui palju me kuskil või mingil teemal pingutame, tööd teeme. Kunagi ei ole hilja teha tööd ja me saavutame tulemuse.
– Ei vasta tõele, et me kasutame mingit protsenti oma ajust, me kasutame kogu aeg 100% ajust. Aju areneb pidevalt.
– Kuidas edukalt õppida? Õpitavale tuleb pöörata tähelepanu! Siis tekib pikaajaline sisu. Kui tähelepanu hajub, siis tuleb teha paus. Kui aga teha nägu, et õpid/loed, siis tegelikult ei õpi. Raiskad lihtsalt aega! Paremini jääb ajule meelde huvitav ja uudne info.
– Ma ei võitle nutiseadmete vastu, vaid võitlen teie ajude eest! Kunagi ei ole hilja alustada nutiseadme kasutamise vähendamist.
– Oluline on piisavalt magada – murdeealistel näiteks u 10 tundi.
Konverentsi fotod: Andra Allik