Aprillikuu kolmandal nädalal olid Tallinna Lilleküla Gümnaasiumi osades klassiruumides rollid pea peale pööratud – kolmeteistkümnes PeaPealePööratud klassiruumis andsid tundi õpilased, õpetajad osalesid mentori ja vaatlejana ja võimaluse tunnis õpilase rollis osaleda said ka lapsevanemad.
Mida arvasid PeaPealePööratud klassiruumist eksperimendi osapooled?
Kõigepealt tuleb mainida, et nii õpilastelt, õpetajatelt kui lapsevanematelt saadud tagasiside oli üdini positiivne. Õpilastele meeldis väga olla õpetaja rollis, õpetajatele meeldis õpetaja rollis õpilaste asjalik suhtumine, vanematele, et nad olid kooli oodatud, koos tegemise rõõm, et sai olla keskkonnas, milles laps igapäevaselt on, sai mõista, millised on klassikaaslased, sai pildi õpikeskkonnast. Arvatakse, et selliseid tunde võiks tiheminigi olla.
Alljärgnevalt avaldame PeaPealePööratud klassiruumis osalenud õpilaste, õpetajate ja lapsevanemate arvamusi ja ka kooli juhtkonna kommentaarid.
PeaPealePööratud klassi õpilastest õpetajad
- Tore oli, et meile anti võimalus olla ise õpetaja. Vahel võiks nii ka tavalises koolitunnis olla. Kõige raskem oli anda tundi nii, et see oleks nagu õpetaja antud tund. Õpetaja olla mulle väga meeldis, nüüd on kogemus olemas, äkki tahaksin ka tulevikus olla õpetaja.
- Raske oli see, et ei saadud vahel tööjuhistest aru. Kõige toredam oli, et minu isa tuli tundi. Tundi valmistasin ette umbes kolm tundi. Olla õpetaja – see oli väga tore. Õpetaja töö on natuke raske, sest kui õpilased ei allu õpetajale, siis on kehvasti.
- Väga tore ja huvitav oli. Kõige toredam oli unda, kuidas kõik sind kuulasid ja keegi ei seganud vahele. Kõige raskem oli teha nii, et õpilased kuulaksid ja töötaksid tunnis kaasa. Kindlasti peaks selliseid koolitunde veel tegema. Ka tavalises koolitunnis võiks vahel õpilased olla õpetajad, see oleks huvitavam ja õpetaja saaks rohkem puhata. Tundi ette valmistades kohtusin õpetajaga kokkulepitud aegadel umbes nädal aega. Õpetaja töö raskus või kergus oleneb sellest, millist klassi õpetatakse. Tunnis midagi sellist ei juhtunud, milleks polnud ette valmistunud, ma valmistusin kõigeks.
- Kõige toredam oli, et vanemad tulid vaatama. Kõige raskem aga lastele meelepärane olemine, jäädes samas plaanikindlaks. Kindlasti peaks selliseid tunde rohkem tegema. Ette valmistasin umbes kolm tundi. Meeldis, et sain pidada tundi nii, nagu mina tahaks, et tundi peetaks.
- Kõige toredam oli näha, et teistel oli tunnis tore. Tundi ette valmistasin umbes viis tundi (enamik sellest läks Kahooti valmistamisele). Üheks tunniks oli täitsa tore õpetaja olla. Minu jaoks oli tundi anda pigem kerge, sest teised kaasõpetajad rääkisid tunni ajal rohkem.
- Raskeim oli ette valmistada ja küsimustele vastata, aga kõige toredam tunda õpetaja olemist. Ka tavalises koolitunnis võiks õpilased õpetajaks olla.
Õpetajad, kes PeaPealePööratud klassis oma rolli õpilastele usaldasid
- Meeldis õpilaste panus eeltöösse, nad võtsid seda väga tõsiselt. Lisaks tekkis neil huvi, kuidas päriselt õpetajad töötavad ja tunde ette valmistavad. Seda meetodit võiks ka edaspidi tundides kasutada. “Õpetajad” õpivad läbi selle palju põhjalikumalt. Õpilased said suurepäraselt hakkama, kõik läks plaanitult. Kaasõpilased olid väga osavõtlikud, käitusid, nagu tundi oleks andnud päris õpetaja, töötasid ja mõtlesid kaasa. Natuke tekkis ajaprobleem, ülesanded võtsid kauem aega.
- Õpilastest õpetajad olid hiilgavad. Suurepäraselt said hakkama. Ei märganud ühtegi viga ega eksimust. Teised õpilased kuulasid ammuli sui ülesannete lahendusi, mõni naljatles, aga üldiselt kuulati hoolega. Oli tore õppimise päev.
- Väga meeldis. Natuke peegeldas ka enda õpetamisviise 🙂
Kindlasti kasutan edaspidigi seda meetodit. Varem me tunnis polnud seda kasutanud, ainult klassiõhtutel. Sealt jäigi Grit silma väga põhjaliku ettevalmistuse ja oskuslikult läbi viidud tegevustega. Õpilaselt õpilasele meetodit saab kasutada ka tunni osana, ei peagi kogu tundi hõlmama. Õpilased said hästi hakkama. Kõik osalesid aktiivselt kogu tunni jooksul. Lapsed olid väga koostöised ja tegid usinalt ka rühmatöödes kaasa. Kui õpilasest õpetaja tunni lõpetas, läksid lapsed teda kallistama. See oli nii armas, et rohkem sõnu polnudki vaja.
- Väga meeldis, võiks edaspidigi selliseid tunde läbi viia. Kui on hea ettevalmistus, siis tund sujub. Oma õpetaja tugi on tähtis. Tund sujus hästi, õpilased olid tunnis nagu igas teises. Ei pandud uusi õpetajaid “proovile”. Asjalik tund. Sain ühelt isalt tagasiside: „Tänan väga meeldiva koolitunni eest! Ma sain matemaatika töö kolme, arvestades pikka pausi, olen rahul 🙂 Ühtlasi sain näha, kuidas tänapäeval koolis õpetamine käib, ja maitsta head koolisööki.”
Lapsevanemad, kes PeaPealePööratud klassis olid õpilase rollis
- Väga vahva algatus kooli poolt.
Kõige rohkem meeldis see, et lapsed said hoopis teistsugust rolli proovida – see on üks oluline asi, mida lastele õpetada, et asju/olukordi saab vaadata mitmest vaatepunktist.
Kool on kindlasti muutunud (õnneks), edasiminekut on alati vaja 🙂 Võrreldes minu kooliajaga – praegune klassi laudade ümberkombineerimise võimalus on väga tore, soodustab grupi- ja meeskonnatööde tegemist väga palju. Ja muidugi meil ei olnud klassis selliseid tehnilisi võimalusi, nagu praegu õpetajal/lastel kasutada on.
Õppisin tundidest seda, et kuigi praegu ise õpin ka igapäevaselt palju erinevaid uusi teadmisi ja teemasid juurde, siis kooliaja teadmised vajavad ka uuesti värskendamist 🙂
- Lapsed olid tunni väga hästi ette valmistanud, tund oli huvitav, sain teadmisi juurde ja elus esimest korda ka Kahooti ära proovida.
Võimalusel võiksid rohkemad klassid saada sellel nädalal osaleda.
Kindlasti erines tund minu oma kooliaja tunnist. Muusikatund tähendas minu kooliajal enamasti lihtsalt laulmist. Ei olnud selliseid tehnilisi lahendusi, mida täna tunnis kasutada saab. Keegi polnud isegi sellist sõna nagu Kahoot kuulnud 🙂
- Väga meeldis, et selline koolinädal oli korraldatud. Meeldis, et sai külastada ainetunde ja natukenegi ettekujutuse, kuidas tundi läbi viiakse. Osalesin kahe klassi matemaatika tunnis. Meeldis, et ka lapsevanemad olid nagu õpilased ja lahendasid samu ülesandeid.
Selliseid üritusi võiks rohkem olla. Teisiti võiks olla ainult, et kui tunnis kasutatakse arvuteid materjaliga töötamisel, siis need võiksid juba ette klassi ära toodud olla, et siginat-saginat tunni alguses vähem oleks ja töövahendite kättesaamiseks tunnist aega vähem kuluks.
Üldplaanis ei olnud kool ega koolitund muutunud. Muutunud oli lisatöövahendite kasutus. Harjutamiseks sai kasutada nii arvutit kui ka klassis olevat ekraani, kuhu ülesannete vastuseid sai kirjutada. Sel ajal kui ise koolis käisin, selliseid abivahendeid ei olnud, lahendati ikka vihikusse ja kui kontrolliti vastuseid, siis vastati suuliselt või viidi õpetajale vihik.
Tunnis osalemisel sain meelde tuletada õpitut, sain aru, kui palju tegelikult on meelest ära läinud.
Õppealajuhataja Liis Olt
Mul on nii hea meel, et meie õpetajad ja ka õpilased selle ideega kohe kaasa tulid ja olid nõus oma tunnid lapsevanematele avama. See oli uus kogemus meile kõigile, aga see positiivne emotsioon, mis kõik osalejad nendest tundidest said, tähendab, et me teeme seda kindlasti veel!
Direktor Anu Luure
Kohe, kui kuulsin, et Ida-Virumaa koolid teevad sellist toredat PeaPealePööratud koolinädalat, innustusin sellest. See on suurepärane võimalus kaasata õpilasi ja lapsevanemaid, pöörates kõik rollid pea peale. Õpilased saavad proovida õpetamist ja lapsevanemad aktiivselt koolitunnis osaleda.
Olen väga rõõmus, et meie õpetajad tulid kohe mõttega kaasa ja ka lapsevanemad olid aktiivsed osalejad. Järgmisel aastal teeme seda kindlasti jälle ja siis juba terve kooliperega.
See oli äge kogemus ja me olime kõik selles kogemuses koos – õpilased, õpetajad ja lapsevanemad!!